Quintessence collection

Cum valorificăm bogăția fondalului tradițional...?!


Atmosfera spațiului de la Bienală, Saint-Etienne, Franța

Sunt multe  produse astăzi  cărora nu le cunoaștem proveniența, nu știm unde au fost fabricate, ce prezintă de fapt materialul din care este alcătuit etc. Pierdem contactul cu procesul de producție și prin urmare valoarea emoționala a obiectului descrește.

Inspirându-ne de la maniera meșteșugărească în care erau confecționate obiectele in trecut – cu  atenție și grija, concepute să reziste în timp, și dorindu-ne să explorăm un fond tradițional  bogat în ornamentele și motive ce decorau obiectele artizanale, am pornit crearea unei colecții de mobilier contemporan. Un mobilier prin care reinterpretăm structuri croșetate și țesăturile nu doar ca element decorativ, dar și ca parte constructiv-funcțională a obiectului. Dorind sa păstrăm contactul cu naturalul si să accentuăm originea produselor, am ales să valorificăm materialele naturale, mixând structuri lemnoase cu fire si țesături de in si cânepa, ce erau foarte răspândite în tradiția neamului nostru, iar astăzi, din cauza globalizării si relocării manufacturilor în Asia, sunt mai greu de găsit in Europa.

Prin acest proiect revitalizăm și readucem în uz tradiția croșetatului, prelucrarea lemnului, reabilitarea fibrelor naturale (cânepa inul,) folosirea materiei prime naturale care se găsește în gospodăria țărănească (pene, lână). Readucem toate acest lucruri într-un context de design modern care să dea naștere unor obiecte de mobilier (balansoar, poof, scaun masă, lampă, etc.) menite să dureze în timp prin autenticitate calitate și impact pozitiv asupra ecologiei mediului în care trăim.

Urmărim încurajarea oamenilor de la țară să colecteze materia primă precum penele, lână paie și altele pe care să o folosim în procesul de producere a obiectelor. Dorim să stimulăm practicarea tehnicilor tradiționale – țesutul, împletitul și în general prelucrarea manuală a textilelor, deoarece colecția presupune o explorare intensivă a acestui gen de artizanat și una din condițiile esențiale ale conceptului este revitalizarea într-un mod cât mai autentic a procesului manual de fabricație.

Proiectul intenționează sa sensibilizeze consumatorul, făcându-l să aprecieze unicitatea unui produs creat manual, să înțeleagă și a se apropia de  procesul de manufactură și să-l influențeze în conștientizarea originii materialelor naturale. În același timp ridică și o problemă sociala: ce facem cu bogăția fundalului tradițional? Cum ne poate inspira el astăzi să cream emoțional produse de care avem nevoie într-o societate contemporană.

 

Proiect  realizat în colaborare cu Maria Bubuioc
Foto: Igor Rotari
Toată povestea proiectului poate fi găsită aici

 

Colecția „Quintessence” a fost lansată în cadrul Bienalei Internaționale de Design Saint-Étienne 2017 fiind expusă la secțiunea Rue de la République în perioada 9-26 martie 2017.

The careless attitude of the customer regarding the product he buys is one of the effects of excessive consumerism and globalization. Thanks to the abundance of items and a wide variety of products on the market, we are tempted to replace frequently the old with newer, more fashionable objects despite it not being completely worn out or outdated. Facing with a vast number of products on the market, we start to lose track of their origin, and disregard to product’s composition or provenance.We lose contact with the manufacturing process and therefore the emotional value attributed to these objects disappears.

Inspired by traditional craftsmanship heritage, we set out to research and revalue the old production techniques pursuing to create a unique collection of furniture responsive to contemporary requisites. “Quintessence” explores the artisanship methodologies and natural materials from a specific region to produce sustainable, meaningful and symbolic artefacts.

​Our investigation territory comprises the Romanian and Moldavian traditional patrimony of household objects. In this context, we focused on textiles and explored materials such as linen, hemp yarn, manually woven hemp textiles, reed and feathers that could be combined with wooden structures. In the past, these materials were very common in the countrymen houses, collected and produced by the peasants themselves. The artisan’s knowledge has been passed down and practiced through generations. The way of creating these beautiful materials is a craft handed down – it has an old history and represents traditional values.

​This project has also a social aspect: what should we do with all this craftsmanship techniques and expertise? We still have artisans, yet their work has been set on path for disappearance. More than that, how can their activity still inspire us to create necessary everyday life products and yet respond to contemporary rhythms?