Despre Negru, dincolo de culoare

Designul contemporan are multe de învățat de la meșteșuguri. E vorba de candoarea, corectitudinea și sinceritatea cu care arta populară naște obiectele.

Lucrând acum la un proiect care implică ceramica ca material esențial, îmi aduc aminte de o discuție cu Ioana când îmi zicea că arta populară este de fapt un Design colectiv perfecționat în timp

În Moldova meșteșugul olăritului a fost practicat în mare parte doar la nivelul ceramicii utilitare, dezvoltându-se  doar în câteva centre din țară. Această artă a încetat să mai existe o perioadă ca să renască în ultimele decenii sub amprenta valorificării patrimoniului și a încurajării practicării meșteșugăritului. În regiunea de codru a Moldovei sunt câteva sate recunoscute pentru meșterii care mai creează tradițional oale și alte vase din ceramică, existând în acest sens și două festivaluri importante. Festivalul de la Iurceni, și cel de la Hoginești.

Proiectul pe care l-am inițiat vizează tehnica  de lucru și creația familiei de olari din Ciorești, Nisporeni care sunt recunoscuți pentru ceramica neagră deosebită pe care o lucrează. În colaborare cu ei  valorificăm aspectul estetic și utilitar al acestui material imprimându-i o nouă dimensiune valorică ca produs finit, văzut prin prisma designului modern. Potențialul acestor meșteri trebuie tradus într-o altă dimensiune, astfel încât produsele pe care le creează, să capete o diversitate funcțional-decorativă nu doar la nivelul schimbării geometriei vaselor pe care le învârtesc la roată, dar și prin combinarea cu alte materiale care să le mărească gradul de practicitate și nivelul estetic.

Am decis să dezvolt proiectul „Negru” împreună cu dinastia de olari Zaharia și Adrian Triboi din satul Ciorești, Nisporeni, Republica Moldova, recunoscuți pentru ceramica neagră pe care o lucrează. Este vorba de un ceainic și 6 căni cu forme laconice ce îmbină armonios două materiale – ceramica și lemnul. Prima pe post de vas, cu abilitatea de a conserva temperatura , iar al doilea pe post de mânere ușor detașabile, astfel încât întreținerea vasului prin spălare să fie ușor de realizat.  Ceainicul se realizează prin turnare în matrițe de ghips, iar cănuțele se fac la roata olarului, folosindu-se câteva șabloane care să faciliteze o configurație exactă, mai ales în condițiile în care acesta trebuie să fie supus unui proces repetitiv de producere. Efectul vizual și tactil al ceramicii negre este esențial în acest proiect. Obiectele capătă un plus de valoare prin factura brută a ceramicii, care face unică fiecare piesă anume prin nuanța de negru neuniformă (detaliu specific ceramicii negre ca urmare a arderii fără oxigen). Brutul ceramicii vine în contrast cu finețea torții ideal prelucrate, catifelată la atingere.

Prin asamblarea ceramicii cu lemnul se încearcă o muncă de colaborare prin care îndemânarea meșterului este supusă unor sarcini ce necesită exactitate. Toarta din lemn se execută  prin placarea mai multor straturi de furnir de frasin și stejar la atelierul din Ciutești, Nisporeni. Pentru curbarea lemnului, sunt folosite matrițe, urmărindu-se astfel obținerea unei geometrii exacte și ușor de sincronizat cu vasul din ceramică.

Reușita unei îmbinări perfecte a toartei cu vasul – detalii executate din materiale diferite, executate de meșteri diferiți, demonstrează în esență eficiența rolului pe care și-l asumă designul în această organizare a muncii meșteșugărești cu scopul producerii unor obiecte calitative, gândite multidimensional și executate în spiritul tradițional.

Producem încet… Extrem de încet, dar continuu. Chiar dacă l-am produce 10 ani la rând, tot de serie mică ar rămâne… „Negru” implică munca a două ateliere de sub codru, din sate vecine, de pe dealuri îngemănate pe care am copilărit și crescut. „Negru” este 100% executat manual, aici, acasă, cu o rigurozitate care anihilează orice tentativă de viteză. Vom lăsa lutul se se coacă încet, lemnul să se usuce la voie, și meșteșugarii să-și facă cu inimă munca – asta simt atunci  atunci când spun ReDesign Crafts.

Proiectului „Negru” a însemnat o experiență unică pentru toți cei implicați. Fuziunea celor două tabere (designul și meșteșugăritul) a favorizat învățarea reciprocă și au demonstrat cât de eficiente pot fi împreună. Năzuința de a crea un produs complet a implicat multe teste, cercetări și experimente cu tehnologia, dar și cu materialul. Munca la acest proiect a coagulat o echipă care va continua să lucreze, făcând din setul de ceai „Negru” un produs de serie mică (atât câte permite manopera atelierelor implicate), care să poarte eticheta de calitate superioară, atât ca design cât și execuție. Libertatea cu care s-a lucrat și s-a experimentat în tot acest timp se datorează, dincolo de entuziasmul echipei, suportului venit din partea The Institute și ING, motiv pentru care avem toată recunoștința.

Rezultatul muncii poate fi văzut AICI

Echipa:

Mihai Stamati – cercetare, design, prototipizare. Autor și coordonator al proiectului ”Negru”.
Pavel Obreja – producerea matrițelor.
Zaharia și Adrian Triboi – producerea vaselor din ceramică neagră
Grigore Stamati – Producerea componentelor din lemn (toarta, baza ceainicului)

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

Tânărul artist, Mihai Stamati vorbeşte despre tot ce e NEGRU, dincolo de culoare – Moldova Nouăreply
August 26, 2018 at 14:17

[…] Designul contemporan are multe de învățat de la meșteșuguri. E vorba de candoarea, corectitudinea și sinceritatea cu care arta populară naște obiectele. Asta scrie designerul Mihai Stamati pe blogul său de specialitate mikelesta.com. […]

Leave a reply